11/06/2011

Wojaczek

Dopadł nas listopad. Zagonił w ślepą uliczkę. Daliśmy się mu omamić. Zagłuszeni jego białym szumem trwamy w stagnacji.


Przyszedł czas na Wojaczka. Zaczęło się w liceum - pierwsze otarcie się o poetę z Mikołowa. Poczułam, że "zbójeckie księgi", to nie tylko idea, ale byt realny. Lęk przed wejściem doń - uzasadniony. Podejście drugie - właśnie teraz...




***


żyję nie widując gwiazd
mówię nie rozumiejąc słów
czekam nie licząc dni

aż ktoś przebije ten mur



"Wojaczek" film Majewskiego z 1999

Flm dość nietypowy jak na biografię. Jakieś epizody, urywki, teasery (?). Osadzony w stylistyce, którą lubię. Czerń, biel, minimalizm, przejmujące, dramatyczne portrety. To wszystko to bardzo ludzkie, Wojaczek nie jest tu wyniesiony na ołtarze - jest pokazany w całej swojej 'ludzkości', słabościach, skłonnościach... Nie bez kozery włączają mi się porównania do 'Control' o Ianie Curtisie (niemała tu zasługa Siwczyka). Podoba mi się też egzotyka ukazana w tym filmie. Wojaczek - ciągle dla mnie nieodkryty. Jego czasy - dla mnie mityczne, egzotyczne.
Dawno tego nie mówiłam: to jest kino ambitne. I nie tylko ja tak twierdzę - ilość nagród jaką zdobył, potwierdza moje słowa. Odnoszę wrażenie, że jest to jeden z bardziej przemyślanych (mimo tych pozornych niedopracowań!) filmów, jakie ostatnio widziałam. Czuję się zaproszona nie tylko do Poety Wyklętego, ale i do innych filmów Lecha Majewskiego.

http://www.ekino.tv/film,Wojaczek-1999-PL,18546.html

Fonetyka "Requiem dla Wojaczka" (2011)

dzięki uprzejmości wydawnictwa FONOKOM miałam okazję przesłuchać debiutancki album Fonetyki. To ciekawe, że debiut jest jednocześnie trybutem dla innego artysty. Niecodzienne posunięcie. Do rzeczy - płytka-zamulacz. Jednostajne utwory, płaskie. Syntezatory, dźwięki jak z lat 80. Po pierwszym przesłuchaniu nie byłam w siódmym niebie. Potem zaczęłam wsiąkać i myśleć. Czy Wojaczka można zaśpiewać inaczej? Czy inna interpretacja byłaby lepsza? Chyba nie. Tym samym, ta płyta to must have każdego dekadenta. Czekam na kolejne efekty pracy tej grupy!

http://fonetyka.com/
Miszka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz